loading...
charpa
charpa بازدید : 90 سه شنبه 29 بهمن 1398 نظرات (0)

 

توليدات زنبور عسل    

   1 عسل:

 از نظر عموم مردم، تنها محصول زنبور همان عسل است و بعضي به اشتباه معتقدند زنبور گلها را مي خورد، حال آنکه نه تنها اينگونه نيست، بلکه همانطور که در بالا اشاره شد، هيچگونه زياني به گلها وارد نمي کند. اما عسل تنها محصول زنبور نيست، و يکي از چند محصول اين موجود است.

جهت جمع آوري شهد گلها، زنبور به سراغ آنها رفته، با خرطوم خود شهد گلها را مکيده، در کيسه ذخيره عسل موجود در شکم خود جمع آوري نموده، بعد از پر شدن کيسه به کندو مراجعه و آنها را در داخل حجره هاي مخصوص تخليه ميکند. اين کار را از طلوع تا غروب آفتاب ادامه مي دهد و بعد از غروب دوباره شهدها را مکيده، بعد از غليظ کردن و اضافه کردن آنزيم دياستاز، مجدداً در داخل حجره ها خالي مي کند، اين عمل را چندين بار تکرار مي نمايد تا شهد گلها تبديل به عسل مي گردد.

لازم به توضيح است که براي توليد يک گرم عسل، زنبور بايد روي 15 هزار گل بنشيند (15 ميليون پرواز براي توليد يک کيلوگرم عسل)

2 موم:

 زنبور از موم جهت خانه سازي استفاده مي کنند و توسط خود زنبور توليد مي شود. لازم است بدانيم که براي توليد يک کيلو گرم موم توسط زنبور 12 کيلو گرم عسل مصرف مي شود.

 3 زهر زنبور عسل:

زنبور بندرت نيش زده و فقط زماني که فشار عصبي زيادي به وي وارد شود، نيش مي زند و با توجه به نوع ساختمان نيش که حالت چتري دارد، بعد از وارد شدن به داخل بدن، با قسمتي از محتويات شکم باقي مانده، در نتيجه موجود از بين مي رود و به اين طريق از ورود احتمالي آلودگي به داخل کندو جلو گيري مي شود

4 بره موم:

 يکي ديگر از محصولات زنبور عسل بوده که جهت پر کردن درزها و ضدعفوني کردن حجره ها و محيط داخل کندو استفاده مي شود و از نظر رنگ کمي تيره تر از موم است.

5گرده گل:

پودري با رنگهاي مختلف بوده که توسط زنبور از گل ها جمع آوري شده و به تغذيه لاروها و زنبوران جوان مي رسد. گرده خواص تغذيه اي فوق العاده اي داشته و هيچ چيز ديگر نمي تواند جاي آنرا در تغذيه زنبور بگيرد.

6ژله رويال:

 

همان غذاي شاهانه بوده و غذاي مخصوص ملکه است که توسط زنبوران تازه متولّد شده توليد مي گردد و همچنين براي تغذيه لاروها در سه روز اول تولّد ضروري است. مزّة آن ترش و به رنگ سفيد بوده و زود فاسد مي گردد لذا زياد قابل نگهداري در کندو نمي باشد.


موم زنبور عسل

سايت چارپا مرکز حيوانات و باغ و مزرعه ميباشد .در اين سايت شما ميتوانيد انواع گربه ،اسب،سگ ، گياهان و .... خدمات آن هاو محصولات آن ها را پيدا کنيد.



 

 
charpa بازدید : 171 دوشنبه 20 اسفند 1397 نظرات (0)

 

پرورش و تکثیر گل و گیاه از جمله کارهای بسیار زیبا و آرامش‌‌ بخش است که طرفدار و علاقه‌مندان بسیاری

 هم دارند. همچنین گل و گیاه آپارتمانی تاثیر فراوانی در تصفیه هوا دارند. بسیاری از افراد علاقه زیادی دارند که

 در منزل خود گل و گیاه آپارتمانی مورد علاقه‌ خود را پرورش و تکثیر دهند. اما با راه و روش صحیح آن آشنا

 نمی‌باشند.  برخی افراد بر این باورند که پرورش گیاه در داخل خانه تنها برای افرادی میسر است که دارای

 فضای زیاد در خانه باشند. اما این اعتقاد درستی نیست. 

ابتدا پتانسیل و موقعیتی که آپارتمان شما دارد را بررسی کنید. گیاهان آپارتمانی عموما از گرفتن باران و قطرات طبیعی آب دور هستند.  بنابراین شما باید به طور منظم گیاهانتان را آبیاری کنید. حتی اگر در سفر هستید. اگر دارای حیوانات خانگی هستید که ممکن است به گیاهان آپارتمانی شما آسیب برسانند، بررسی کنید که بهترین محل برای گیاه کجاست تا حیوانات نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم نکاتی در مورد پروش گل و گیاه آپارتمانی در محل زندگی صحبت کنیم.

?چه آبی برای آبیاری گل و گیاه آپارتمانی مناسب است؟

دقت کنید وجود کلر در آب لوله‌کشی موجب آسیب رسیدن به گل و گیاه آپارتمانی خواهد شد. بهتر است از ریختن مستقیم آب لوله کشی برای آبیاری خودداری کنید. حتما قبل از استفاده از آب لوله‌کشی ۲ تا ۳ ساعت آب را درون ظرفی ساکن ریخته، سپس اقدام به آبیاری نمایید.

 

۳ نوع آبی که تا به حال دور ریخته می‌شد

 

1.   تا به حال به این فکر کرده بودید، آبی که در آن تخم مرغ آبپز کردید با دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گل های شما است؟ این آب برای آبیاری گیاهانتان استفاده کنید.

2.   دیگر آبی را که توسط آن سبزیجات را شست و شو داده‌اید دور نریزید! این آب برای گلو گیاه آپارتمانی  بسیار مفید است.

3.   می‌دانستید آب آکواریوم که قصد تعویض آن‌را دارید برای آبیاری گل و گیاه آپارتمانی بسیار مفید است؟ این آب از بهترین کودها برای گل و گیاه آپارتمانی شما می‌باشد.

 

نور

نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی نور غیر مستقیم می‌باشد. در تاریکی هیچ گیاهی رشد نمی‌کند. دیوار به رنگ روشن (سفید) سبب رویش بهتر گیاهان می‌شود علت این امر انعکاس نور متوسط رنگ‌های روشن در آپارتمان‌های کم نور است.


برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان مستقر در پشت پنجره اغلب به طرف نور کشیده شده و خم می‌شوند. جهت جلوگیری از این نقیصه و حفظ توازن رویش بایستی گهگاهی آن را به یک طرف بچرخانید. مواظب باشید که گیاهان گلدار را هنگامی که گل‌ها روییده‌اند حرکت ندهید.


نور فلورسنت را می‌توان به عنوان منبع کمکی نور به جای نور طبیعب جهت رشد گیاهان استفاده نمود. از لامپ‌هایی که از خود حرارت می‌دهند نظیر لامپ‌های مدادی برای گیاهان گلدار و از مهتابی‌ها یا لامپ‌های گازی برای گیاهان بدون گل و با برگ زینتی استفاده می‌گردد. بهترین وضعیت برای استفاده از نور مصنوعی در جایی که نور طبیعی کافی نمی‌باشد، استفاده از چند لامپ مهتابیِ آفتابی و سفید است. گیاهان مورد نظر باید به فاصله حدود ۲۴ سانتی‌متر در زیر مهتابی‌ها قرار بگیرند، به شرطی که لامپ‌ها حداقل حدود ۱۴ ساعت در روز روشن باشند. برای آسان‌تر شدن کار می‌توان از کلیدهای تایمر دار استفاده کرد. البته این تجویز برای مکان‌هایی است که نور غیرمستقیم به میزان بسیار کم به آنجا می‌رسد و فاقد نور کافی می‌باشد.


از طرفی چنانچه مشاهده نمودید که گیاه در ساعات گرم روز بین ساعات ده تا شانزده حالت پژمردگی پیدا کرده و برگ‌ها ابتدا به زردی و سپس به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ پیدا کرده مطمئن باشید که از نور زیاد رنج می‌برد. آن را از پنجره دورتر قرار دهید یا در اواسط روز پرده‌ها را بکشید.


اصولاً نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی، مخصوصاً برگ‌های تازه جوانه‌زده مضر است و نبایستی نور آفتاب مستقیماً از پشت شیشة پنجره به آنها بتاید. بهتر است نور از پرده کرکرة نیمه‌باز و یا پردة توری عبور نموده و به اصطلاح فیلتر شده باشد.

 

درجه حرارت و رطوبت هوا

یکی دیگر از عواملی که در سلامتی و طراوت گیاهان نقش عمده‌ای دارد میزان رطوبت و حرارت موجود در اطراف آن‌هاست. کمبود رطوبت محیط زیست گیاه، آب کلردار و کمبود پتاسیم موجب سوختگی نوک و حاشیة برگ‌ها و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ در نقاط مختلف برگ‌ها می‌شود.

توجه داشته باشید اگر می‌خواهید گیاهانتان از طراوت و شادابی خاصی برخوردار باشند، درجة حرارت محیط زیست آنان نباید از حدود ۲۰ تا ۲۲ درجة سانتی‌گراد کمتر باشد برخی از آنان تا ۱۰-۱۲ درجه بالاتر از صفر حتی کمتر از آن را تحمل می‌نمایند ولی افسرده و کسل می‌شوند.

 

برای خرید و فروش گل وگیاه آپارتمانی و همچنین خرید و فروش گل و گیاه فضای باز بدون واسطه از سایت چارپا دیدن کنید.چارپا میتواند محیطی امن برای خرید و فروش انواع محصولات کشاورزی و گلخانه ای و ابزار آلات باغبانی و کشاورزی فراهم کند

 قسمت های مختلف چارپا:

 

 خرید و فروش گل 

خرید و فروش گیاهان

 

 

 

charpa بازدید : 110 دوشنبه 13 اسفند 1397 نظرات (0)

 

نکاتی در مورد جای خواب گربه ها و سگ ها

محل خواب حیوانات  تشک و تخت خواب گربه نیز مانند واکسیناسیون ، غذا و سایر مراقبت ها لازم و ضروری است و صاحبان حیوانات خانگی باید توجه داشته باشند که تشک حیوان یا تخت خواب گربه باید مناسب با جثۀ آن باشدقبل از خرید و انتخاب رختخواب باید بدن گربه را اندازه بگیرید.

 

اغلب حیوانات خانگی دوست دارند کنار صاحب خود بخوابند با توجه به این رفتار اگر گربه ها در ابتدا زیاد از تخت خواب گربه استقبال نکردند با قراردادن جای خواب کنار محل خواب خود می توانید آنها تشویق به خوابیدن در آن نمایید.

 

 

رختخوابی که  انتخاب می شود باید از جنسی قابل شستشو باشدحیواناتی که پوشش بدنشان پشمی و موهای بلندی دارند زود احساس گرما می کنند، برای این گربه ها باید محل خوابی با لبه های کوتاه و از جنس پارچه های نخی که گرمای کمتری را به خود میگیرد استفاده کنیممحل خواب سگ را اینجا مشاهده نمایید.

 

 

جای خواب مناسب برای گربه

اگر میخواهید گربهتان به راحتی بخوابد، برایش جای خوابی راحت را در اتاقی گرم قرار دهیدبرای دانستن درجه حرارت مناسب برای اتاق، به واکنشهای گربهتان در خواب توجه کنیداگر گربه احساس سرما کند به دور خود میپیچد و دستهایش را بر روی صورتش قرار می دهد، این حالت به این معنا است که شما باید درجه حرارت اتاق را کمی بالا ببرید.

 

چرا بهتر است غذای سگ  را از پت شاپ ها خریداری کنیم؟

 

 

غذایی که دوست کوچولوی شما میخوره، باید چندتا ویژگی مهم داشته باشه که غذاهای خونگی اونا رو ندارن:

 

 

هم باید دارای میزان مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن سگ تون باشه

 

 

و هم بتونه انرژی مورد نیازش رو در حد مناسب تامین کنهنه بیشتر و نه کمتر!

 

 

غذای سگها باید حاوی گروه های غذایی زیر باشه:

 

 

پروتئین مثل گوشت، سفیده تخم مرغ و …

 

 

چربی مثل چربی های گیاهی یا حیوانی

 

 

کربوهیدرات مانند برنج، سیب زمینی، گندم، پاستا و …

 

 

ویتامین ها

 

 

مواد معدنی آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، …

 

 

اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و 6

 

 

کم یا زیاد بودن این مواد غذایی توی رژیم غذایی سگتون، توی طولانی مدت میتونه مریضش کنهاز طرف دیگه، هر سگی با توجه به نیازهاش به ترکیب خاصی از مواد غذایی نیاز دارهبرای همینه که شما باید برای تغذیه سگ خودتون مواردی رو در نظر بگیرین، مانند:

 

 

سن

 

 

نژاد

 

 

اندازه 

 

 

حساسیت ها

 

 

میزان فعالیت

 

 

وضعیت زندگی

 

 

مثلا غذای توله سگ، سگ بالغ و سگ های مسن با هم فرق دارنحتی باید به اینکه نژاد سگتون چی هست هم توجه کنید؛ از سگ ژرمن گرفته تا هاسکی و دوبرمن و… ممکنه سلیقه غذایی اونا با هم فرق داشته باشهقاطی کردن مواد غذایی و ریختنشون توی قابلمه، کاری نداره و قسمت سخت و پیچیده ماجرا اونجاس که بخوایم مواد تشکیل دهنده این غذا رو با توجه به نیازهای تغذیه ای اون حیوان خانگی با نسبت متعادل و مشخص با هم مخلوط کنیم.

 

 

 

 

 

برای پیدا کردن پت شاپ میتوانید به سایت چارپا مراجعه کنید

 

 

چارپا میتواند پت شاپ های مورد نظر شما از قبیل پت شاپ جوندگان و پت شاپ پرندگان و همچنین پت شاپ های سگ و گربه و پت شاپ خزندگان را با موقیعت آن ها در اختیار شما قرار دهد.

 

 

در واقع خود چارپا هم نوعی پت شاپ آنلاین میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

charpa بازدید : 76 پنجشنبه 29 اسفند 1398 نظرات (4)

میزان مصرف کود حیوانی

بطور کلی جهت تعیین مقدار کود حیوانی به فاکتورهایی نظیر ماده الی خاک ، نوع گیاه مورد کشت ، بافت خاک ، میزان باران باید توجه داشت . مثلاً برای خاکهائی که از لحاظ ماده الی فقیر باشند باید میزان کود حیوانی زیادتر مصرف نمود . از طرفی خاکهائیکه دارای بافت سبک هستند نسبت به خاکهای سنگین مصرف کود حیوانی بیشتر خواهد بود و یا در مناطقی که دارای باران زیادی باشند مصرف کود زیادتر خواهد شد . نیاز گیاهان به کود حیوانی متفاوت.

زمان مصرف کودهای حیوانی

مصرف اغلب کودها در زمان کاشت تاثیر بهتری داشته است . در زمینه زمان مصرف کودهای حیوانی نیز چنین است . یعنی کودهای حیوانی که کاملاً تخمیر شده است بایستی همزان با کاشت و یا همزمان با مصرف کودهای شیمیائی مصرف نمود چراکه مواد مغذی داخل کودهای حیوانی نیز شسته شده به هدر میرود.

مواد مغذی در کودهای مورد مصرف در پائیز کمتر تاثیر داشته است و نتایج مصرف بهاره مفیدتر است . مصرف کودهای حیوانی در خاک هائی با بافت ریز هدر رفت مواد غذائی کمتر اتفاق میافتد . در این گونه مواقع مصرف کود در پائیز و یا اوایل زمستان که در منطقه بروز یخبندان نباشد اشکالی نیست . البته تثبیت مواد غذائی در اینگونه از خاکها بیشتر است . در خاکهای سبک و شنی و یا اراضی شیبدار که احتمال شستشو و فرسایش خاک مدنظر باشد زمان مصرف به زمان کاشت نزدیک میباخواهد بود .

مصرف کودهای تازه مستقیماً در مزرعه

بعضی از کشاورزان کودهای تازه حیوانی را مستقیماً به مزرعه برده وارد خاک مینمایند . یا در نقاط مختلف بصورت دپو کوچک ریخته و بعداً با شخم وارد خاک مینمایند . با وارد نمودن کودهای تازه به مزرعه قبل از عمل تخمیر سبب خواهد شد که بذر علفهای هرز و یا احیاناً بیماریهای مختلف وارد مزرعه کردند و اگر بصورت کوپه ای در جاهای مختلف در مزرعه ردیفی نیز نگهداری گردند سبب میشود تا مواد غذائی در اثر بارندگی و یا تبخیر مواد غذائی و مواد الی به هدر رود لذا برای جلوگیری از هدر رفت مواد غذائی نگهداری کنحوه ، میزان و زمان مصرف کودهای حیوانی در مزرعه زمان ، شکل و مقدار مصرف کود در زمین با خصوصیات فیزیکی و شیمیائی خاک و نوع گیاه شرایط اقلیمی و نوع کودهای مصرفی متفاوت خواهد بودود و تخمیر آن ضروریست.

 

شما میتوانید برای خرید خاک و خرید کود به سایت چارپا مراجعه فرمایید.

charpa بازدید : 85 دوشنبه 26 اسفند 1398 نظرات (0)
شرایط و امکانات توسعه ماشین های کشاورزی در ایران
در کشور ما استفاده از تراکتور و ماشبن های کشاورزی خیلی دیرتر از کشورهای اروپایی و امریکا شروع شد و اصولا در قرن هیجدهم که در اروپا گاوآهن های فلزی برگردان دار معمول شد، و در قرن نوزدهم که خرمن کوبهای جدید در امریکا اختراع گردید ، در وسائل و ادوات کشاورزی کشور ما هیچگونه تغییری حاصل نگردید. عملا در طول 50 تا 60 سال اخیر بوده است که به تدریج کشاورز ایرانی با انواع ماشین های کشاورزی آشنا شده است، اما هنوز هم آن طوری که شرایط امروز ایجاب می کند کشاورزی مملکت ما ماشینی نگشته است و در مواردی هم که این امر به صورتی انجام گرفته است ، به علل بنیادی مواجه با مشکلات عدیده ای می باشد که همه ی دست اندرکاران و منخصصین کشاورزی ماشینی با آن آشنا هستند.
اولین گاوآهن فلزی برگردان دار دامی در زمان ناصرالدین شاه قاجار به ایران وارد شد و در ارومیه مورد استفاده قرار گرفت . اولین نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی در سال 1300 خورشیدی در تهران برگزار گردید . اولین تراکتور نفتی ساده به دستور رضاخان در سال 1308 بری مدرسهی فلاحت خریداری گردید و این مدرسه بعدها به دانشکده کشاورزی تبدیل شد. با وقوع جنگ جهانی دوم و مشکلات داد و ستد با کشورهای فروشنده و همچنین اثرات این جنگ در امور داخلی کشور، عملا این طرح متوقف و بهره برداری از آن نیز مسکوت ماند. پس از جنگ کمکم سرمایه داران و بعضی از شرکت ها شروع به وارد کردن تراکتور در ایران نمودند. ابتدا روستاییان از پذیرفتن تراکتور و ماشین های کشاورزی در مزارع خود خودداری می کردند و اعتقاد داشتند که برکت کشاورزی در سم گاوها می باشد، ولی به تدریج که با نتایج کار آشنا شدند تا حدودی آنها را پذیرفتند.
آغاز فعالیت بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی از سال 1331ر حقیقت سرآغاز ماشینی کردن کشاورزی ایرا ن به شمار می رود. این مؤسسه از سال 1331 تا سال 1336 خود اقدام به وارد کردن تراکتور و ماشین های کشاورزی می نمود و آنها را به اقساط به فروش می رساند ، اما از سال 1336 تا سال 1345 بنگاه به متقاضیان خرید تراکتور وام میداد تا آنها مطابق سلیقه و امکانات خود اقدام به خرید تراکتور و کمباین و سایر ادوات کشاورزی بنمایند.این طرز کار سبب شد که به تدریج مارک های مختلف تراکتور و کمباین م به تعداد کمی وارد کشور شود و چون برای فروشندگان تامین لوازم یدکی و تعمیرگاه های لازم مقرون به صرفه نبود، اغلب این وسائل در مدت کوتاهی از کار افتاده و بی استفده می ماند.
در سال 1345 قراردادی با کشور جمهوری رومانی منعقد شد که طی آن تعدادی تراکتور و سایر ادوات کشاورزی از جمله گاوآهن و ... از طریق بنگاه توسعه ماشین آلات کشاورزی در اختیار کشاورزان گذاشته شود. طبق این قرار داد در مراکز عمده فروش اقدامات لازم برای تاسیس نمایندگیهای لوازم یدکی تعمیرگاه های ثابت و سیار به عمل آمد. به موازات این قرارداد از سال 1346 شروع به ساخت کارخانه ی تراکتور سازی تبریز شد که از سال 1349 بهره برداری از آن آغاز شد، قطعات تراکتور از رومانی وارد و در آن کارخانه مونتاژ گردید .در حال حاضر مونتاژ تراکتورهای مسی فرگوسن نیز در این کارخانه انجام می گیرد، همچنین کارخانه ی جاندیر اراک به مونتاژ تراکتور ، کمباین و سایر ادوات کشاورزی جاندیر پرداخت.
در حال حاضر کارخانه جات تراکتورسازی ایران ، تراکتورهای یونیورسال مدل 650m با توان 65 اسب بخار، تراکتور مسی فرگوسن مدل 399 با توان 110 اسب بخار و مدل285 با توان 75 اسب بخار و مدل 240 با توان 47 اسب بخار و تراکتورهای مدل 750itm با توان 75 اسب بخار را تولید می کند.
در سایت چارپا میتوانید به راحتی متخصصین طراحی باغچه و باغ و متخصصین کشاورزی را پیدا کنید و یا اینکه خود را به رایگان ثبت کنید.
 
charpa بازدید : 112 دوشنبه 26 اسفند 1398 نظرات (0)

استفاده از دانه های گیاهان در غذای مرغ عشق

دانه های گیاهان چه به صورت خشک، چه به صورت خیس خورده و باد کرده و چه به حالت جوانه زده، غذایی مناسب برای مرغان عشق می باشند. البته دانه های جوانه زده، به سبب تامین پروتئین کامل، بهتر هستند.

مرغ عشق در طبیعت از دانه ها و مواد گیاهی گوناگون تغذیه می نمایند. منقار آن ها جهت شکستن و خرد نمودن دانه های کوچک اختصاصی شده است. (برخی مرغان عشق قادر به شکستن دانه ۲۱ نوع گیاه مختلف هستند). چنان چه به فضای داخلی منقار بالایی مرغ عشق توجه فرمایید، با برآمدگی های کوچکی که جهت گرفتن و خرد نمودن دانه ها اختصاصی گشته اند، مواجه خواهید شد.



تشخیص دانه تازه و کهنه

گاه، برخی از صاحبان پرندگان زینتی در خصوص تشخیص دانه های تازه از کهنه، دچار مشکل می گردند. برای تشخیص دانه های تازه از کهنه، بهترین شیوه سبز نمودن تعدادی از آن ها در آب می باشد. بدین منظور، بایستی دانه ها را به صورت یکنواخت در آب پخش نموده و موارد اضافی را خارج نمایید. ۲ تا ۳ روز بعد، دانه های تازه جوانه خواهد زد، در حالی که دانه های کهنه تغییری نخواهند نمود. پس از جوانه زدن دانه ها، می توانید از آن ها جهت غذای مرغ عشق خویش بهره گیرید. البته، بایستی دقت نمایید که از دانه های جوانه زده ای که بوی نامناسب می دهند یا کپک زده شده اند، جهت تغذیه پرنده استفاده نکنید. (دانه های کپک زده، سبب بیماری پرنده خواهند گشت).


چارپا مرکز باغ وحش های ایران


میوه جات و سبزیجات به عنوان غذای مرغ عشق

سبزیجات پرتقالی تیره یا سبز تیره و میوه جات، حاوی ترکیبات پیش ساز ویتامین A می باشند. ویتامین A ، جزء مهمی از جیره غذایی پرندگان محسوب می شود، اما متاسفانه دانه ها، غلات و بقولات، فاقد ترکیبات ویتامین گفته شده هستند. ویتامین A از رخداد عفونت پیشگیری نموده و موجب حفظ سلامتی چشم، دهان و دستگاه تنفس می گردد. سبزیجات و میوه جات غنی از ترکیبات پیش ساز ویتامین A، شامل مواردی چون هویچ، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی هندی، کلم بروکلی، فلفل قرمز خشک و اسفناج می شوند.

صاحبان گرامی، بایستی میوه جات و سبزیجات تازه را به قطعات کوچک و مناسب، جهت تغذیه مرغ عشق تقسیم نمایند. برای نمونه، هویچ خرد شده یا پخته، سیب زمینی هندی بخارپز یا پخته و سیب زمینی شیرین، جهت غذای مرغ عشق بسیار مناسب می باشند. سبزیجات و میوه جات پخته، بایستی خنک شده (معادل درجه حرارت اتاق) و سپس به پرندگان زینتی ارائه گردند.

 

شما میتوانید صدای مرغ عشق را در این ویدیو زیبا ببینید . در ضمن میتوانید برنامه حیوانات که در آن مطالب آموزشی و ثبت آگهی خرید و فروش انجام میشود را دانلود کنید.

 
charpa بازدید : 256 پنجشنبه 22 اسفند 1398 نظرات (0)

بزسانن

سابقه ورود بز سانن اصیل به ایران به بیش از ۵۰ سال قبل و به سال ۱۳۴۳ بر می گردد. ورود بز سانن در ایران با هدف آمیخته گری این نژاد با بزهای بومی و تولید یک نژاد شیری انجام شد که بنا به دلایلی این طرح چندان توفیق نداشت و به اهداف اولیه خود نایل نشد.

اما در سال های اخیر و با مشارکت بخش خصوصی و صدور مجوز وزارت جهاد کشاورزی، ورود بزهای خالص نژاد سانن از فرانسه به ایران آغاز شده و در نقاط مختلف کشور گله های متعددی بر اساس پرورش بز سانن شکل گرفته است. زیستگاه اصلی بز سانن در کوههای کشور سوئیس در روستایی به نام سانن بوده و این نژاد از این نقطه به سراسر جهان منتقل شده است.

بز سانن دارای موهای کوتاه سفید و گاهی خاکستری است. متوسط وزن بزهای ماده این نژاد حدود ۶۱ کیلو گرم و وزن نرها تا ۷۵ کیلو گرم می رسد.

ارتفاع قد در بزهای ماده ۷۶ سانتی متر و در نرها به ۸۱ سانتی متر می رسد. نرها شاخدار و ماده ها ممکن است دارای شاخ کوتاه یا بی شاخ باشند. بز سانن به تولید شیر معروف است و شاید به جرأت بتوان گفت بهترین نژاد شیری بز در دنیاست. دوره شیردهی آن ۲۹۰ تا ۳۰۵ روز است و روزانه بین ۳ تا ۸ لیتر شیر می دهد.

متوسط چربی شیر این نژاد ۳٫۶ درصد، پروتئین شیر ۳٫۲ درصد و مواد جامد شیر ۱۲٫۸ درصد می باشد. دوقلوزایی در بزهای سانن خالص موضوعی عادی است. بعضی منابع درصد دوقلوزایی بزهای ماده را در این نژاد از ۴۵ تا ۸۰ درصد گزارش کرده اند. این در حالی است که موارد زایش سه یا چهار قلو نیز در این نژاد فراوان گزارش شده است.

اصلی ترین مزیت بز سانن این است که نگهداری و مدیریت آنها بسیار آسان است. به طوری که یک کودک می تواند از یک گله کوچک سانن نگهداری کند و اینکه آنها به میزان زیادی شیر تولید می کنند. اکثر بزهای سانن سفید هستند. اما گاهی اوقات قهوه‌ای کم‌رنگ نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود.

بر روی بینی، گوش‌ها و پستان‌ آن‌ها ممکن است تعدادی نقطه‌ی سیاه وجود داشته باشد. گوش‌های آن‌ها مستقیم و رو به بالا هستند. به طور کلی شاخ ندارند. سایز پاها کوچک و سایز پستان‌ها بزرگ است. بزهای سانن دوست دارند در سایه بمانند و نمی‌توانند نور آفتاب شدید را تحمل کنند.

 

برای خرید فروش حیوانات دامی و خانگی و اهلی و همچنین باشگاه های سوار کاری و وسایل اسب به سایت چارپا که برنامه حیوانات هم دارد مراجعه کنید.

charpa بازدید : 168 پنجشنبه 22 اسفند 1398 نظرات (0)

 

نحوه کود دادن به درختان و گیاهان بسیار مهم است:

با کود دهی اشتباه ما تنها وقت و کود را تلف کرده‌ایم. زمان و نوع کود انتخابی به نوع گیاه یا درخت فصل، شرایط محیطی و جنس خاک بستگی دارد. در این مقاله به چند مورد که حتماً باید در هنگام کود دهی مورد توجه قرار بگیرد اشاره می‌کنیم.

طرز پاشیدن یا افزودن کود به خاک، نکته مهم دگری است که باید به آن توجه داشت. کودهای شیمیایی بخصوص آنهایی که در خاک بزودی تثبیت و قفل می‌شوند، اگر در سطح وسیعی پاشیده شوند، قسمت زیادی از آنها در خاک تثبیت شده و مورد استفاده درخت میوه یا هر درخت دیگری قرار نخواهند گرفت، مانند کودهای فسفره وپتاسه ( بیشتر در خاک‌های آهکی). در صورتی که کودهای ازتِ چنین مسئله ایی ندارند و در آب حل و در خاک نفوذ کرده و جذب می‌شوند.

برای حل مشکل دادن کودهای فسفره و پتاسه بهتر است به طرق زیر عمل شود:
در زیر سایه انداز درخت تقریباً به فاصله یک متر از تنه، حفره‌هایی به عمق ۱۵-۳۰ سانتیمتر (بر حسب سن درخت و جنس خاک، هر چقدر خاک سنگین‌تر و درخت مسن‌تر، عمق بیشتر) به فاصله ۲۰-۳۰ سانتیمتر از همدیگر، حفر کنند و کود را در داخل این حفره‌ها بریزند و روی آن را با خاک بپوشانند.

حلقه‌ای به همان عمق روی محیط سایه انداز چتر درخت ایجاد کرده پس از ریختن کود رویش را با خاک بپوشانند (باید مراقبت کرد که کود مستقیماً روی ریشه‌ها قرار نگیرد و حتماً لایه‌ای آر ماسه یا خاک بین آن و ریشه‌ها حائل باشد). ثابت شده است که دادن کودهای فسفاته و پتاسه به این روش، بیشتر از پاشیدن آنها در زیر تمام سطح سایه انداز درخت مؤثر، مفید و اقتصادی می‌باشد.

 

طرز دادن کودهای فسفاته و پتاسهطرز دادن کودهای فسفاته و پتاسه

چرا باید کود را دور تا دور درخت داد؟


به‌طور کلی هر سیستم از ریشه‌ها با یک قسمت از تنه و شاخه‌های منشعب از آن، از طریق آوندهای خشبی مرتبط است. به عبارت واضح‌تر اگر کود را در یک سمت درخت بریزیم، خواهیم دید که شاخه‌های بالای آن قسمت رشد و نمو بیشتری کرده‌اند و برگ‌ها رنگشان سبزتر و تیره‌تر از طرف مقابل شده است، در صورتی که طرف دیگر تغییر چندانی نکرده است. در بعضی موارد ریشه‌ها درست در جهت و امتداد شاخه‌های بالائی خود نیستند و در اثر پیچیده شدن ریشه در خاک، ممکن است شاخه‌ای فی‌المثل در سمت جنوبی یا غربی درخت قرار گیرد و از ریشه‌ای که در جهت شمالی یا شرقی می‌باشد استفاده کند.

به هر صورت برای اینکه کود به‌طور یکنواخت در تمام شاخه‌ها جذب و مصرف شود، باید آن را دور تا دور درخت قرار داد تا تمام ریشه‌ها از آن به‌طور یکنواخت بهره‌مند گردند.

 

برای خرید بذر ، خرید کود ، خرید خاک میتوانید به سایت چارپا مراجعه کنید.

charpa بازدید : 131 دوشنبه 19 اسفند 1398 نظرات (0)

دو افسانه در مورد طراحی برکه مصنوعی در خانه

افسانه اول: ساخت برکه مصنوعی گران است!


وقتی صحبت از ساخت برکه مصنوعی می شود، ماهی های آسیای شرقی که درون آب زلال شنا می کند را به یاد می آوریم. ولی لزومی ندارد از آن ماهی ها استفاده کنید. ماهی های ارزان قیمتی هم وجود دارند که می تواند رنگ آن ها را با رنگ عناصر موجود در برکه هماهنگ کنیم. روش دیگر هم استفاده از ماهی های سفره هفت سین است. این ماهی ها برای ماهی های داخل رودخانه، دریا و دریاچه بیماری ایجاد می کنند ولی می توانید از این ماهی ها در برکه های خانگی خود استفاده کنید. در ضمن لزومی ندارد تمام قسمت های آن را به یک باره تهیه کنید. سالی یک بار می توانید عناصری به این برکه مصنوعی اضافه کنید. یک بار مجسمه، سال دیگر گیاه، سال بعد چراغ و… .

افسانه دوم: برکه مصنوعی باید بزرگ باشد.


یک قانونی وجود دارد که می گوید برای هر 2.5 سانتی متر ماهی 45 لیتر آب لازم دارد. به هر حال شما تجربه نگه داری از ماهی قرمز را داشته اید و می دانید شما باید آب تنگ ماهی را عوض کنید. اما آب برکه مصنوعی را دو بار در سال (یعنی بهار و در پاییز) تعویض می کنیم. اگر اندازه ی برکه مصنوعی شما کوچک است می توانید یک دستگاه تصفیه و یا اکسیژن رسانی از آکواریوم فروشی ها تهیه کنید. برای دانستن سلامت آب و کنترل مناسب بودن آن برای زندگی ماهی ها می توانید از نوار های ph سنج استفاده کنید. برای سهولت تعویض آب برکه مصنوعی سعی کنید در حیاط خود یک شیر آب داشته باشید.برکه مصنوعی میتواند نقش مهمی در طراحی باغچه و حیات خانه داشته باشد .

زیبایی برکه


شما می توانید از گیاهان و گل های آبزی برای زیباتر شدن برکه مصنوعی خود استفاده کنید. توصیه من این است از هر 3 نوع گیاه آبزی یعنی گیاهان رو آبی، گیاهان میان آبی و گیاهان زیر آبی استفاده شود برای اطلاعات بیشتر در مورد گیاهان آبزی از این سایت دیدن کنید. البته فراموش نکنید برخی گیاهان برای اکوسیستم های ایران مهاجم محسوب می شوند پس لطفاً از رهاسازی گیاهان و حیوانات آبزی در اکوسیستم های ایران جداً خودداری کنید.

 

سایت چارپا مکانی است برای علاقه مندان به حیوانات و پیدا کردن اماکن مانند باشگاه های سورکاری اسب و باغ وحش ها و پت شاپ ها میباشد.

 
charpa بازدید : 317 دوشنبه 19 اسفند 1398 نظرات (0)

محاسبه تعداد درخت در هكتار

براي تعيين تعداد نهال مورد نياز در يك هكتار زمین براحتي مي توان با حاصل ضرب فاصله درختان در روي رديف در فاصله بين رديف مساحت مورد نياز براي يك درخت بر حسب متر مربع محاسبه مي شود. حال با تقسيم 10000 متر مربع بر عدد حاصل تعداد درخت در يك هكتار محاسبه مي شود. جدول زير تعداد درخت در هكتار را براي فواصل مختلف كاشت نشان مي دهد. اولين رديف افقي فاصله درخت را روي رديف و اولين ستون فاصله بين رديف ها را نشان مي دهد

سيستم هاي كاشت

سابقاً در ايران درختان ميوه را بدون نظم خاصي به وسیله ادوات کشاورزی  مي كاشتند و تقريباً از دهة چهل به بعد در اثر تلاش و ترويج متخصصان كشاورزي كاشت رديفي درختان ميوه رايج گرديد.

در احداث يك باغ، هدف اصلي توسعة حداكثر سطح باردهي در حداقل زمان در هكتار مي باشد. براي نيل به اين مهم, سيستم هاي مختلف كاشت كه همگي از نظم خاصي پيروي مي كنند به وجود آمده است. براي حداكثر استفاده از نور آفتاب جهت رديف ها بايد شمالي جنوبي باشد به ويژه در سيستمي كه فاصلة روي رديف كمتر از فاصله بين رديف ها باشد (سيستم مستطيلي). از مهمترين سيستم هاي كاشت مي توان به مربعي. مستطيلي. مثلثي و چند ريفه اشاره كرد.

سيستم مربعي: 

در اين روش كاشت فاصله رديف ها با فاصله بين ريف ها برابر است بطوريكه هر چهار درخت روي رئوس يك مربع قرار مي گيرند. بنابر اين در باغ افزون بر رديف هاي شمالي جنوبي، رديف هاي شرقي غربي نيز وجود خواهند داشت. در اين سيستم. در صبح و بعد از ظهر درختان مجاور بر روي هم سايه نسبتاً زيادي مي اندازند و به همين دليل براي مناطقي كه از شدت نور پاييني برخوردار باشند مناسب نمي باشد.


سيستم مستطيلي:

 

 در اين روش كاشت، فاصله روي رديف ها از فاصله بين رديف ها بيشتر است و به اين دليل با فرض تخصيص مساحتي مساوي با روش مربعي به هر درخت، (مثلاً 7*5 متر برابر با 9/5*9/5) در صبح و بعد از ظهر كه شدت نور نيز كمتر است، درختان سايه كمتري بر روي هم مي اندازند و هر درخت از نور بيشتري بهره مند مي گردد. در اين سيستم، درختان در حداكثر رشد. فواصل روي رديف ها را پر مي كنند ولي در بين رديف ها فاصله بيشتري بين درختان وجود خواهد داشت كه عبور و مرور وسايل را در جهت شمالي جنوبي تسهيل مي كند. اين روش به ويژه براي مناطق سردسير توصيه مي شود.

سيستم مثلثي :

 

 در اين سيستم كه لوزي و شش گوش نيز خوانده مي شود، هر سه درخت بر روي رئوس يك مثلث (معمولاً متساوي الاضلاع و گاهي متساوي الساقين)كه جهت قاعده آن غربي شرقي است و هر چهار درخت بر روي رئوس يك لوزي كشت مي شوند. اين روش از نظر سايه اندازي مانند روش مربعي است و تفاوت هاي آن با سيستم مربعي اين است كه اولاً در اين روش رديف هاي شمالي جنوبي وجود ندارد و ثانياً با رعايت فواصل مساوي. در اين روش حدود 16% بيش از روش مربعي، در واحد سطح درخت كاشته مي شود.


سيستم چند رديفه:

 

 اين سيستم براي درختان پاكوتاهي كه به صورت داربستي و پهن تربيت مي شوند مناسب است و با اين شيوه, درختان ميوه را مي توان با تراكم زياد كاشت. روش هاي كاشت دو رديفه و سه رديفه از جملة اين سيستم مي باشند. در اين روش به ازاي هر دو رديف و يا سه رديف درخت يك معبر در نظر گرفته مي شود. درختان رديف هاي مجاور با هم آرايش مثلثي دارند تا علاوه بر استفاده حداكثر از زمين سمپاشي و ساير عمليات محلول پاشي بر روي درختان به خوبي انجام گيرد.
امروزه در اروپا ماشین آلات کشاورزی وجود دارد که میتواند به صورت اتومات نهال درختان را به صورت منظم بکارد . 
 

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 2,980
  • بازدید کلی : 19,736